DİKKAT EKSİKLİĞİ ve HİPERAKTİVİTESİ (DEHB) OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN SINIFTA YAPILABİLECEK DÜZENLEMELER
Dikkat eksikliği ve
hiperaktivitesi olan öğrenciler için sınıf ortamında yapılacak bazı
düzenlemeler ya da küçük uyarlamalar, onların verilen eğitim öğretimden daha
çok yararlanmasını sağlar. Öğretmen için çok da zaman almayan bu düzenlemeler
öğretmenin de sınıfta etkili bir şekilde ders anlatmasına olumlu katkı sağlar.
Bu düzenlemeler şu
şekilde sıralanabilir:
Ø Oturma
düzeni: Sınıftaki oturma düzeni bir öğrencinin
derse katılımını ve anlatılan konuya odaklanmasını olumlu ya da olumsuz yönde
etkiler. Dikkat eksikliği olan öğrencilerin dikkatleri ortamdaki küçük bir
uyarıcıdan bile etkilenip dağıldığı için, bu öğrencilerin sınıf içinde
özellikle gürültüden uzak, sakin ve uyaranın az olduğu bir masaya oturtulması
gerekir. Günün her saati bunu yapmak mümkün olmayabilir o yüzden sadece yeni
bir konuya başlandığı zaman ya da önemli olduğunu düşündüğünüz etkinliklerde
bunu yapabilirsiniz.
Ø Sınıf
mevcudu: Sınıfında dikkat eksikliği ve
hiperaktivitesi olan bir kaynaştırma öğrencisi bulunan öğretmenin sınıfının
mevcudu az olmalıdır. Eğer sınıf mevcudu çok ise, öğretmen sınıf yönetiminde ve
öğretim yapmada zorlanıyorsa, bunu mutlaka rehber öğretmene bildirmeli ve
mümkün ise sınıfın mevcudu azaltılmalıdır.
Ø Sınıf
düzeni: Sınıf içinde kullanılmayan
materyallerden ya ortadan kaldırılmalı ya da dikkat eksikliği olan öğrencinin
uzağında tutulmalıdır. Yukarıda belirttiğim gibi, bu öğrencilerin dikkati küçük
bir uyarıcıdan bile olumsuz etkinlendiği için, öğrencinin yakınlarında dikkat
dağıtıcı, sesli ya da parlak yüzeyli materyaller olmamalıdır.
Ø Öğrenme
köşesi: Sınıf içerisinde DEHB olan öğrenciler
için bireysel çalışma köşesi hazırlanabilir. Dikkat dağıtıcılardan
arındırılmış, etrafı dolaplarla çevrili, duvara bakan bir masa ve sandalyenin
bulunduğu bireysel bir çalışma alanı, öğrencinin sınıf içi eğitim öğretim
aktivitelerinden verimli bir şekilde faydalanmasını sağlar.
Ø Güdüleme
panosu: Dikkat eksikliği ve hiperaktivitesi
olan öğrenciler diğer öğrencilere kıyasla daha çok olumlu pekiştirmeye ihtiyaç
duyarlar. Bu yüzden öğrencinin dersi dinlediği, aktif olarak katıldığı ve
etkinliklere odaklandığı zamanlar çocuğun ilgisine yönelik yapılan
ödüllendirmeler (sticker, sevdiği bir oyuncakla birkaç dakika oynama, haftada
bir kere çok sevdiği bir yiyeceği yemesine izin verme, “aferin” “çok güzel
düşünmüşsün” gibi sözel pekiştirmeler vb.) çocuğu derse karşı güdüler ve derse
katılımını arttırır.
Ø Sınıf
kurallarını belirleme: Dikkat eksikliği ve
hiperaktivitesi olan öğrenciler diğer öğrencilere kıyasla daha çok kurala ve
sınırlara ihtiyaç duyarlar. Kuralları belirlerken öğrenciden yardım almak, her
kuralı öğrencinin anlayacağı şekilde açıklamak ve gerekli drumlarda öğrenciyi
kurallardan haberdar etmek oluşabilecek olumsuz davranışları ortadan kaldırmayı
sağlar. Burada kuralları, mutlaka uyulması gereken uyulmadığında cezanın olduğu
bir kavram olarak vermek zararlı olur, o yüzden olumlu disiplin stratejileri
geliştirmek, öğrenciyi olumlu davranış için teşvik etmek ve övgüde bulunmak
daha faydalı olacaktır.
Ø Hareket
ihtiyacını giderme: Hiperaktivitesi olan öğrenciler
uzun süre masada oturup bir dersi dinlemek istemezler ve sık sık sınıfta
dolanırlar. Sınıf içinde bazı durumlarda öğrenciden yardım alarak öğrencinin
hareket etme isteğini olumlu yönlerde kullanabilirsiniz. Örneğin, sınıfın
ışıklarını bu öğrenci açabilir, sınıf arkadaşlarına çalışma kağıtlarını
dağıtabilir ya da tamamlanmış etkinlik kağıtlarını toplayıp öğretmene
verebilir.
Ø Ödevle
ilgili uyarlamalar: Dikkat eksikliği ve
hiperaktivitesi olan öğrenciler için sınıf içi etkinlikleri ya da ev ödevlerini
çeşitlendirmek gerekir. Yazılı ödev yerine sözlü ödev vermek, konuyu proje
olarak sunmak ya da drama yapmak etkinlikleri çeşitlendirme konusuna örnek
olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder