KAYNAŞTIRMA ve BÜTÜNLEŞTİRME ARASINDAKİ FARKLAR
Özel eğitimde artık
yeni bir kavram var “Bütünleştirme”. Bütünleştirme kelimesi yani “Inclusion” 30
yılı aşkın süredir yabancı literatürde kullanılıyor ve Türkçe literatürde de
yerini almaya başladı. Her ne kadar ülkemizde özel eğitim “kaynaştıma” kavramı
üzerinden adlandırılışa da özel eğitim kanunu ve buna eklenen genelgeler
incelendiğinde aslında “bütünleştirici eğitim” den bahsediliyor. 573 sayılı
Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
der ki” Özel eğitim gerektiren bireylerin eğitimleri, hazırlanan
bireysel eğitim planları doğrultusunda akranları ile birlikte her tür ve
kademedeki okul ve kurumlarda uygun yöntem ve teknikler kullanılarak
sürdürülür”. Bu cümle kaynaştırma başlığı altındaki kanunda yer alsa da aslında
bütünleştirmenin tanımını ve nasıl olması gerektiğini anlatıyor.
Kısaca bütünleştici
eğitimin tanımını yapmak gerekirse “Tüm öğrencilerin dil, din, ırk veya özel
gereksinimi olan veya olmayan ayrımı gütmeksizin yaşıtlarıyla beraber genel
sınıf ortamında eğitim almasıdır”. Kaynaştırma ve bütünleştirme temelde her
öğrencinin yararını gütse de ve aynıymış gibi gözükse de uygulanış şekilleri
farklıdır. Şimdi bu farklara bir göz atalım…
Ø Kaynaştırmada
özel gereksinimli öğrencinin okul müfradatına uyum sağlaması beklenir.
Bütünleştirmede ise okul müfradatı çocuğun bireysel ve eğitsel ihtiyaçları göz
önüne alınarak uyarlanabilir, değiştirilebilir.
Ø Kaynaştırmada
öğrenci akranlarıyla aynı sınıftadır fakat zaman zaman kaynak oda veya destek
eğitim odası denilen ayrı bir odaya alınarak eğitim verilir. Bütünleştirme
eğitimi dediğimiz zaman tüm bu kaynak oda, kaynaştırma sınıfı, destek odası
gibi tabirler ortadan kalkar ve öğrenciye tüm hizmet sınıfta verilir.
Ø Eğer
özel gereksinimli bir öğrenci kaynaştırma mantığı ile bir okuldaysa sınıfın
asıl bir üyesi değildir, misafir gibi ara sıra gelir ve gider. Bütünleştirmede
ise öğrenci sınıfın asıl üyesidir ve sınıftaki her türlü aktiviteye engel
durumu ne olursa olsun katılır.
Ø Her
ne kadar kaynaştırma eğitiminin amacı etiketlemeyi ortadan kaldırmak olsa da
maalesef uygulama sırasında özel gereksinimli öğrenciler “kaynaştırma
öğrencisi” adıyla tekrar bir etiketlenmeye maruz kalıyorlar. Bütünleştirme eğitiminde ise böyle bir
tabirin kullanılması imkansız çünkü bütünleştirici eğitimin amacı hem özel
gereksinimli öğrencilerin bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamak, topluma
uyumuna arttırmak hem de normal gelişim gösteren öğrencilerin farkındalık ve
hoşgörü kazanmasını sağlamak, paylaşmayı ve işbirliği yapmayı öğretmektir. Yani
bütünleştirici eğitimin felsefesi her öğrenciyi özel gereksinimi olsun veya
olmasın, dili, dini, ırkı ne olursa olsun aynı eğitim ortamında geleceğe
hazırlamaktır.
Ø Kaynaştırma
eğitiminde standart bir öğretim yöntemiyle ve standart materyallerle özel
gereksinimli öğrencinin diğer öğrencilerin ulaştığı eğitim hedeflerine ulaşması
beklenir. Bütünleştirici eğitimde ise öğrencinin eğitim hedeflerine ulaşması
için kullanılan yöntemler ve materyaller çeşitlendirilir.
Dünya çapında yapılan araştırmalar
göstermiş ki bütünleştici eğitim özel gereksinimi olan ve olmayan öğrenciler
tüm öğrenciler üzerinde sosyal, zihinsel ve akademik alanlarda pozitif sonuçlar
doğurmuş. Bu kadar başarılı sonuçlar veren bir sistem tabi ki alanında eğitimli
öğretmenlerle, son teknoloji materyallerle ve maddi kaygıların olmadığı okulun,
ailenin ve toplumun sadece çocukların yararı için çalıştığı ve ürettiği
toplumlarda başarılı olabilir. Eğer ülkemizde bütünleştirme eğitimine geçiş
yapılacaksa öncelikle özel eğitim alanında yeterli öğretmenin olması ve
okulların fiziki şartlarının düzeltilmesi gerekiyor.
Yorumlar
Yorum Gönder