TEKNOLOJİNİN EĞİTİME ENTEGRESYONU
Teknoloji nasıl ki
fiziksel, işitsel ve görsel yetersizliği olan bireyler için kullanılıyorsa ve
faydalı oluyorsa, yüksek oranda görülen yetersizlik grupları için de teknoloji
bir umut vadeden bir kavram. İngilizcede “high incidence” yani görülme sıklığı
yüksek olan yetersizlik grupları tüm engel gruplarının %80’nini oluşturuyor ve
şu şekilde sıralanmış: konuşma ve dil bozuklukları, öğrenme güçlüğü, duygusal
bozukluk/rahatsızlık, davranışsal bozukluklar ve orta düzeyde zihinsel
yetersizlik. Otizm ve hiperaktivite ise tartışma konusu. Her ne kadar otizmin
görülme sıklığı artmış olsa da hala “low incidence” kategorisinde
değerlendiriliyor. Neyse buralara fazla girmeyeyim yoksa çıkamamJ
Şimdi gelelim teknoloji
konusuna. Yukarıda bahsettiğim gibi nasıl ki tekerlekli sandalye, Braille
alfabesi, gözlükler, kulaklıklar görme, işitme ve fiziksel engeli olan
bireylerin hayat kalitesini arttırıyorsa diğer yetersizlik kategorilerinin
muzdarip olduğu öğrenme, akademik başarı, dil ve iletişim becerileri gibi
konularda neden bu öğrencilere yardım etmesin. Tabi ki teknoloji, en azından
şimdilik, doğrudan verilen eğitimin yerini tutmaz ama burada teknolojinin
eğitim ortamına entegre edilmesi söz konusu. Teknolojinin eğitime entegre
edilmesine “eğitim teknolojisi” deniyor ve adı üstünde “öğrenme”de sorun
yaşayan öğrencilerin farklı yollarla eğitim hedeflerine ulaşmasına sağlıyor.
Burada uzmanların dikkat çektiği bir diğer nokta da teknolojinin okuma,
yazma veya matematik becerileri gibi öğrencilerden beklenen becerilerin yerini
almaması. Eğitimcilerin amacı öğrencilere, bu becerileri kazanmak için
teknolojiden nasıl faydalanılır bunu öğretmek ve teknolojiyi öğrenmeye yardımcı
bir araç olarak düşünüp bu mantıkla kullanmak.
Şimdi sınıflarda
kullanılan veya kullanılabilir eğitim teknolojilerine birkaç örnek vereyim:
Okuma becerilerini
geliştirecek teknolojiler: Bu tarz teknolojiler
bilgisayara yüklenebildiği gibi telefonlara yüklenebilecek çeşitli
aplıkasyonlar da mevcut. Bunlar öğrencinin harfleri tanımasına, okumayı daha
kısa sürede öğrenmesine ve akıcı okumaya
yardımcı olurken gerekli yerlerde öğrenmeyi pekiştirerek öğrencinin kendi
hızında ilerlemesini sağlıyor. Bu bilgisayar programları aynı zamanda
öğrencinin görsel ve işitsel algısını da harekete geçirirken gerekli yerlerde
öğrenciye dönütler vererek sürecin ilerlemesini sağlıyor.
Matematik becerilerini
geliştirecek teknolojiler: Özel gereksinimli olan
veya olmayan öğrencilerin matematik becerilerini geliştirmek üzere yapılmış bir
sürü aplıkasyonlar mevcut. Bunlar okul öncesi dönemden başlıyor (renkleri ve
sayıları öğreten) ilkokul ve ortaokul dönemini de kapsıyor. Hatta ortaokul
seviyesinde matemetik becerilerini geliştirecek bazı bilgisayar programları
mevcut ki bunlar da bazı videolar içeriyor. Bu videolarda bir matematik
problemi görsel şekilde öğrenciye izlettiriliyor ve öğrenciden problem çözmesi
bekleniyor. Son aşama da ise problem bir işlem olarak öğrencinin karşına
çıkıyor. Burda amaç hem problem çözme hem de dört işlem becerilerini
geliştirme. Bu tarz programlar hem görsel hem de işitsel olarak öğrenciyi
uyardığı için öğrenme birçok kanaldan gerçekleşiyor ve daha kalıcı olabiliyor.
Yazma becerilerine
geliştirecek teknolojiler: Yazı işlemci dediğimiz
bu programlar hem bir bilgisayar programı şeklinde klayve ile kullanılabilir ya
da telefona indirilebilir. Günümüzde kullanılan en yaygın olan kelime yazı
işlemcisi “Microsoft Word” yazılımıdır.
Bu yazılım öğrencinin kelime, harf ve hece hatalarını düzeltir ya da düzeltmesi
için uyarıda bulunur. Her ne kadar öğretmenler bu tarz yazılımların
öğrencilerin yazma becerilerini, grammeri, hecelemeyi ya da harleri yazmayı
öğretmediğini düşünse de araştırmalar tam tersi yönde. Öğrenme güçlüğü çeken
öğrenciler üzerinde yapılan bir araştırma bu programları kullanan öğrencilerin
yazma-heceleme becerilerinin arttığını göstermiş ve öğrenciler daha az grammer
hatası yapmaya başlamışlar.
Özetle söylemek
gerekirse, teknoloji özel gereksinimi olan veya olmayan tüm öğrenciler için
öğrenmeyi sağlamak veya geliştirmek için kullanılabilir. Burada dikkat edilmesi
gereken noktalar, bu yazılımların veya aplikasyonların yavaş yavaş ve
sistematik bir şekilde eğitim ortamına entegre edilmesi, doğru bir şekilde
uygulanması ve gerçek eğitim-öğretim ile teknoloji entegreli öğretimin
dengesinin kurulması gerekliliğidir.
Artık kara tahtaların veya tozlu tebeşirlerin olduğu bir dönemde
yaşamıyoruz. Çağ hızla gelişiyor ve ilerliyor. Daha 15-20 sene önce çıkan messenger bile bitti,
facebook bile artık yavaş yavaş bitmeye ve yerine yeni trendler veya
aplikasyonlar gelmeye başladı. O yüzden ben özellikle özel eğitimde teknoloji
kullanımı çok önemsiyorum ve öğrencilerin yetersiz kaldıkları alanların
teknoloji ile yeterli ve makul olabilecek bir seviyeye ulaşacağından eminim.
Yorumlar
Yorum Gönder