KADEMELİ YAKLAŞIM (RESPONSE TO INTERVENTION/RTI)
Kademeli Yaklaşım (Tiered Approach) nedir?
Kademeli
Yaklaşım okul ortamında, hem öğrenmede zorlanan öğrencilere erken müdahelede
bulunmak hem de özel eğitime gereksinim açısından risk durumunda olan
öğrencileri erken zamanlarda belirleyip önlem alınmasını sağlayan kanıta dayalı
bir yöntemdir.
•
RTI yöntemi hem akademik hem de davranışsal açıdan bazı zorluklar yaşayan
öğrencilere erken müdahelede bulunulmasını sağlar
•
Özgül öğrenme güçlüğü olan öğrencileri tespit etmek için kullanılan alternatıf
bir yöntemdir. Özgül öğrenme güçlüğünü tespit etmek için kullanılan başarı
testleri öğrencinin tam olarak hangi konuda zorluk çektiğini (okuduğun anlama,
hızlı okuyamam, dört işlemde zorlanma, sayı ve sembolleri tanıyamama, harfleri
karıştırma ve ters yazma gibi) bizlere söylemezken RTI bize öğrenci hakkında
daha detaylı bilgi verir.
•
Bu yöntem sayesinde özel eğitim açısından risk altında olabilecek öğrencilere
uygun ve zamanında müdahale yapılarak ilerleyen zamanlarda ortaya çıkabilecek
daha zorlu problemler erken dönemlerde kontrol altına alınabilir. Bu durum aynı
zamanda gereksiz yere bir öğrencinin Rehberlik Araştırma Merkezi’ne
yönlendirilmesini engeller.
RTI yönteminin olmazsa
olmaz bazı bileşenleri vardır. Bunlar:
- Mutlaka bütün öğrenciler için
yüksek kaliteli ve araştırmaya dayanan eğitim öğretim yöntemlerinin
kullanılması gerekir.
- Sık aralıklarla öğrencilerin
öğrenip öğrenmediği, eğitim hedeflerine ulaşıp ulaşmadığı test
edilmelidir.
- Öğrencilere ihtiyaç duyduklari
alanlarda yoğun bir öğretim yapılır.
- Öğretmenler bir öğrenci hakkında
karar verirken mutlaka ellerinde öğrenci hakkına bir data olmalıdır.
1.
Kademe (Tier 1): Tipik bir
sınıf ortamı gibi düşünün. Müfradatın hedefleri değiştirilmemiş fakat yüksek
kaliteli ve araştırmalara dayalı bir eğitim öğretim yapılıyor ve dersler tüm
öğrencilerin konuyu kavrayabileceği şekilde yapılandırılıyor ve planlanıyor.
Burada yüksek kaliteli bir eğitim öğretim yapılmasının ve derslerin tüm
öğrencilerin de anlabileceği şekilde yapılandırılmasının nedeni, öğrencilerin
başarısızlıklarının veya yetersizliklerinin iyi planlanmamış bir eğitim öğretim
yöntemi yüzünden mi değil mi bunu anlamak içindir. Öğretmen bu aşamada sık
aralıklarla öğrencilerin başarılarını veya hedeflerinin kazanımların elde
edilip edilmediğini ölçer. Yapılan araştırmalar bir sınıftaki öğrencilerin
%80’inin 1. Kademede başarılı olup diğer kademelere ihtiyacı olmadığını göstermiştir.
Bu aşama yaklaşık 8 hafta sürer ve bu sürecin sonunda yeterli düzeyde ilerleme
kaydedemeyen öğrenciler 2. Aşamaya geçerler.
2.
Kademe (Tier 2):. Öğretmenin elinde, sınıfındaki birkaç
öğrencinin bir dersten belirlenen hedeflere ulaşmakta zorluk çektiğine
(testler, yazılı veya sözlü sınav sonuçları, öğretmen gözlemleri sonucu) dair
deliller varsa bu öğrenciler 1. Kademe’den 2. Kademe’ye geçiş yaptırılır.
Burada benzer konularda zorluk çeken öğrenciler küçük gruplar halinde yoğun bir
eğitime tabi tutulur. Mesela, iki basamaklı sayılarda işlem yapmakta zorlanan 5
öğrenci hergün öğlen arası veya okuldan sonra 45 dakikalık ek derslere girer,
Bu öğrencilere ekstra ödevler verilir. Burada öğrenci normal eğitim ortamından
çıkmaz ve uygulanan yoğun eğitimler sınıf ortamında verilir (kaynaştırma değil
kesinlikle, zaten buradaki öğrenciler daha herhangi bir tanı almış değiller).
Yapılan araştırmalar bu aşamanın öğrenci başarısına %10/15 lık bir katkısı
olduğunu göstermiştir ve bu küçük gruptaki öğrencilerin çoğunluğu 10/12
haftalık süreler sonunda genel sınıf ortamındaki seviyeyi yakalayıp 1.
Kademe’ye dönüş yapmaktadırlar. Bu aşamada da öğretmen öğrencilerin
gelişimlerini sık sık not eder ve değerlendirmelerde bulunur. Eğer 10 haftalık
süre sonunda öğretmenin elindeki deliller, hala bazı öğrencilerin ilerleme
kaydedemediğini gösteriyorsa bu öğrenciler 3. Kademe’ye geçerler.
3.
Kademe (Tier3): Burada öğrenciler, daha yoğun,
bireyselleştirilmiş ve daha spesifik becerileri öğretmek için hazırlanan
programalara tabi tutulur. Mesela, iki basamaklı sayılarda dört işlem yerine
sadece iki basamaklı sayılarda toplama işlemi becerisi kazandırılmaya
çalışılır. Burada verilen eğitim tamamen bireyselleştirilmiş olup
öğrencinin ilgi, beceri ve yetenekleri doğrultusunda dersler planlanır. Bu
dersler ya sınıf öğretmeni, özel eğitim öğretmeni ya da branş öğretmeni
tarafından sınıf ortamında öğlen arası veya okul sonrası saatlerde verilir.
Belli bir süre sonra öğretmen tekrar bu öğrencilerin ilerlemesini
değerlendirir, ölçer. Bunun sonucunda ilerleme kaydettiği görülen öğrenciler 1.
Kademe’ye dönüş yaparlar. İlerleme kaydedemeyen öğrenciler ise okulun rehberlik
servisine yönlendirilerek herhangi bir yetersizlik durumunun olup olmadığının
araştırılması istenir.
Görüldüğü
gibi bu yöntemde bir öğrenci bir başarısızlık durumunda hemen rehberlik
servisine yönlendirilmiyor ya da özel eğitime gereksinimi olabilir diye
etiketlenmiyor. Her 3 aşamada da öğrenci yoğun ve zenginleştirilmiş bir eğitime
tabi tutuluyor ki sonunda şöyle denilebilsin “ biz bu öğrenci için sınıf
ortamında elimizden geleni yaptık fakat öğrenci ilerleme kaydedemiyor.
Problem herhangi bir yetersizlikten dolayı olabilir ve özel eğitime ihtiyaç
duyulabilir”. Çünkü bazen, hatta çoğu zaman, öğrenciler okul veya sınıf ortamında
yeterli eğitim öğretim alamıyorlar ve bu yüzden sınıfın gerisinde
kalabiliyorlar. Aslında yoğun ve zenginleştirilmiş eğitim yöntemleri kullanılsa
öğrencilerin %90 müfredatın hedeflerine ulaşabilecek ve Rehberlik Araştırma
Merkezi'ne (RAM) sevk etmeye gerek kalmayacak.
Yorumlar
Yorum Gönder